Recenzie „Jurnal de RĂzboi”

0
185

La editura Art Print a văzut lumina tiparului lucrarea Jurnal de Război, o carte coordonată de către Dan Drăgoi, omul datorită căruia publicul larg are oportunitatea să lectureze în anul 2018, anul sărbătoririi a 100 de ani de la marele eveniment al românilor din 1918 (Marea Unire), un fragment de istorie ce nu poate fi găsit în tratatele și cărțile de istorie convenționale.

Cartea este structurată în două părți: jurnalul sublocotenetului Gheorghe Bădescu, care debutează pe 14/15 august 1916 și se încheie pe 15 august 1917 cu ultima însemnare, acesta murind pe front pe 17 august 1917; partea a două se constituie din jurnalul sublocotenentului Nicolae Suţa, un alt erou al războiului, care a angrenat Europa în cel mai mare conflict din istoria ei de până atunci.

În ceea ce-l privește pe Gheorghe Bădescu, citititorii vor putea observa rigurozitatea sa în redactarea jurnalului: acesta nota evenimentele petrecute din fiecare zi a fiecărei luni asemeni unui legist; vor vedea un militar foarte cult, care citea pe front “romanul Andre Cornelis al lui Bourget” (Paul Charles Joseph Bourget a fost un scriitor francez, membru al Academiei Franceze, nominalizat de 5 ori la Premiul Nobel pentru literatură), eminescologii vor rămâne surprinşi când vor vedea câte poezii ale ilustrului poet român știa tânărul Bădescu, cât de mult îi plăcea și George Coșbuc.

Cei care au citit Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, romanul de excepție al lui Camil Petrescu, vor putea să retrăiască povestea dintre Ștefan Gheorghidiu și frumoasa Ela, în paginile cărții în discuție, acolo unde dragostea se împletește cu războiul, Bădescu reliefând extrem de bine iubirea pentru frumoasă și scumpă lui Lili, o iubire pură și sinceră cum rar ți-e dat să mai întâlnești în zilele noastre.

Episoade importante precum bătălia de la Turtucaia, Oituz, cea de la Momâia sau Mărăşeşti vor putea să fie lecturate de către cititori care vor intră în pielea tânărului sublocotenent, încă de la primele pagini ale cărții. Pe lângă pasiunea pentru literatură, Bădescu era un om care avea și cunoștințe istorice: de pildă pe 28 noiembrie sărbătorea “Căderea Plevnei! Serbez căderea Plevnei cu atâta entuziasm”, vorbind soldaților cu mult patriotism despre aceea mare victorie a românilor, izbândă care a dus la independența României, pe 2 decembrie 1916 protagonistul elogiază bătălia celor trei împărați de la Austerlitz de aici ieșind în evidență și atașamentul sau pentru Franța marelui Napoleon Bonaparte.

În ceea ce privește partea a două a cărții, Nicolae Suţa reușește să schițeze foarte bine momente importante ale Primului Război Mondial, vorbește despre stima purtată lui Bădescu. De remarcat faptul că Sută era bun prieten cu Ion Mihalache. (a fost președinte și fondator al Partidului Țărănesc care în 1926 va fuziona cu Partidul Național Român al lui Iuliu Maniu formându-se astfel Partidul Național Țărănesc.)

Am trasat doar câteva coordonate ale acestei cărți excepționale, care este adresată nu doar istoricilor, ci și tinerilor care vor vedea sacrificiile făcute de strămoșii noștri pentru că ei să poată astăzi să trăiască într-o țară liberă și să se bucure de avantajele unei lumi care traversează o perioada de pace.

Lucrarea reprezintă un izvor de istorie pur și toți cei care o vor citi vor vedea cu câtă trudă au luptat românii acum 100 și ceva de ani pentru reîntregirea teritoriilor românești, cât sânge a fost vărsat pentru acest ideal și poate că nu vor mai pleca atât de ușor din ţărişoara asta, binecuvântată de Dumnezeu.

Dacă ar trebui să caracterizez cartea Jurnal de Război într-o frază această ar fi: o carte captivantă, care te ține cu sufletul la gură, o lectură obligatorie pentru mai bună înțelegere a trecutului și a unui episod al istoriei românilor, prin ochii a doi patrioți, care au luptat din răsputeri pentru înfăptuirea unirii: GHEORGHE BĂDESCU și NICOLAE SUŢA.

Vasile TOSA

LĂSAȚI UN MESAJ